Juldagen.

Ursäkta att jag inte skrivit på ett tag, men har inte haft så stor lust. Önskar er alla i alla fall en underbar jul (fast det var igår)! Det är i alla fall superskönt med vinterlov så att man får ta igen lite ifrån terminen (;
Kram.

Snart jullov!

Just nu är det det sista jobbet i skolan som gäller! Ska kämpa som en gris sista terminen om jag ska ta mig in på gymnasiumet jag vill. Dessutom är det bara 3 skoldagar kvar, så det gäller att stå ut. Men snart är det jul, så det blir massor med presenter ^^ Kommer inte skriva nu på cirka tre dagar eftersom att jag ska fokusera på skolan! Men dagarna räknas ned till jul.
Nattis.

jul

Tillbaka till verkligheten! (:

När man var i Thailand var det inget man behövde tänka på, men såfort man kom tillbaka så blev allt detsamma igen. Det finns egentligen inget negativt med det, förrutom att det blir mycket att tänka på. Men idag har det varit en mysig kvällstur till paddocken där vi tränat, vi har ridit tre st olika hästar för att träna oss själva. Det var riktigt lärorikt och rätt kul, fast den bitande kylan. Börjar bli rätt trött nu, har ännu inte hunnit vänja mig vid tidsändringen ;o Kanske kan även det bero på att jag var klarvaken och inte kunde sova klockan 04.15 imorse!
Godnatt ;)

Tidig kväll och lite julmys.

Idag så får det bli en tidig kväll, så vi får lite sömn och hinner fixa allt tills i morgon. Jag har ett prov, samt två inlämningar och två läxförhör. Dessutom måste jag packa skolväskorna och så där (: Tack alla ni läsare som följt upp resan och kommenterat ^^ Försöker även byta design på bloggen, men det går inge vidare :( Kommentera gärna i kommentar fältet om du skulle vilja hjälpa mig!
Kramar!

Hemma igen!

Flygresan gick bra, rätt dryg bara, men annars inga problem denna gång. Det var en norsk besättning och pilot men tyvärr hade vi inga fönsterplatser denna gång "/ Det var en ganska snabb uppstigning, vilket gjorde att man nästan inte hann få lock för öronen innan man var uppe på ca. 4000 m höjd. Men som högst var vi nog 12300 m upp i luften och färdades på en markhastiget på ca. 900 km/h.
När vi landade så blev det en liten sladd med flygplanet, vilket var lite läskigt i en kort sekund. Speciellt efter att man hört att elektriciteten på start- landningsbanorna slocknat :O (står i tidningen)
Ialla fall, det första jag slogs av när vi klev ut ur flygplanet var väggen av kylan som slog emot kinderna och eftersom att jag hade trekvarts byxor på mig så blev det lite kyligt om benen också ^^ Redan efter 2 minuter längtade man tillbaka till värmen, men det var ändå skönt att vara hemma. Taxin som skulle ta oss till hotellet kom snabbt, så vi behövde inte vänta speciellt länge. När vi checkat in på hotellet och fått våra rum var det skönt att sova, men man hade inte vant sig med tidsändringen änn. Klockan var strax efter 23.00 (Svensk tid), men egentligen hade man vant sig efter tiden som egentligen var 04.00 (Thailänsk tid). Även om man somnade fort så var man klarvacken vid halv fem på morgonen och kunde såklart inte somna om! Men vi gick ned och åt frukost halv åtta, vilket var riktigt skönt att få i sig mat i magen.
Sedan när vi packat och skulle dra oss iväg hemmåt så var det fortfarande mörkt, även om man visste att det var morgon, kändes det som sent på kvällen.
Bilresan gick lite segt till en börja med, men vi satt och lyssnade på lite musik via datorn vilket drog tiden lite fortare framåt. Sedan gjorde vi ett snabbstopp och köpte godis (!). Kanske inte nämt det, men för ca. 5 dagar sen slog jag i fingret när vi skulle bada. Det är fortfarande blåt och rött över halva handen (!) och är fortfarande ömt, men vi misstänker ingen brytning. Phu!

När vi väl kom hem så var det redan varmt och skönt i huset, så det var skönt att få komma in ifrån värmen. Men det jobbiga var ändå att vi skulle packa upp alla 11 väskor och börja sortera allting. Vi köpte med rökelse och oljedofter ifrån Thailand som vi tänt i TV-rummet, så nu luktar det liiite Thailand (:
Det som var lite mysigt med att komma hem var ändå den svenska solnedgången utanför dörren. Den var nästan lika vacker som solnedgången i Thailand :D Här kommer en liten bild (:

text.

Sista dagen ;/

Idag var det sista dagen här i Thailand, vilket innebär att imorgon så bär det av till Svergie. Hade hemskt gärna stannat minst en vecka till, men man får helt enkelt stå ut (: Hemresa imorgon.

Tempel & Elefanter.

Från och med idag är det bara två dagar kvar plus flygresa. Men i alla fall, idag har vi gjort en massor! Först så var vi på ett Buddahtempel vid namn "namn" där vi såg en munk och en massa häftiga tempel. Vi var tvungna att ha vissa speciella "dresscodes". Allt gick superbra, våran taxichaför vänta på oss och sedan så åkta vi vidare emot ett annat tempel vid namn "namn". Kan säga att tempel ser väldigt annourlunda ut ifrån vad det gör på bilder man ser (: Det finns så mycket detaljer i det hela, så mycket att se och minnas.

tempel

Efter att vi varit på templen så var vi iväg på Elefantridning! Vi red i ca. 45 minuter runt om i den tropiska skogen, vilket var väldigt krävande pga. värmen. Men vi var utrustade med vatten (: Elefanterna var jättetrevliga och mycket säkra på fötterna. Man blev ju lite skraj när vi skulle ned för en backe på 50 graders vinkel, så man höll på att glida ur stolen ;o Nejdå, det var jättetrevligt, och dessutom gav guiden oss handgjorda djur av "tjocka grässtrån", mycket skickligt!
Ialla fall, efter en bra stund där borta fick vi åka hem och sedan skulle äta på lite resturang. Det hade hunnit blivit mörk, så det var lite svårt att urskilja himmel och hav. Men vågorna slog hårt emot stranden, nästan som ett försök att göra sig större för varje gång. Saltet yrde runt när vågorna välde över strandkanten. Krabborna flydde i panik när man kom klampandes igenom sanden i jakt på en resturang, eftersom att en del redan höll på att stänga. Vi hittade däremot en restrurang vid stranden där dem redan hade fixat lite julpynt och lite glad stämning med lite musik. (:
Nu ska jag sova, godnatt! (:

God mat och film.

Vi har nyss varit på en Italiensk resturang där vi käkat god mat och dryck. Det blev pasta, för det mesta (: Nu ska vi se några fler avsnitt av Primeval som vi köpt på en markad i Phuket Town. Idag har jag varit ute i solen rätt lite, men har sett mycket på film, vilket inkluderar "The Truman show" och "Confession of a shoppoholic".
Men nu ska vi snart sova, godnatt (:

Morgonritt och härligt väder!

För ungefär 50 minuter sen kom vi tillbaka i från Ridklubben där vi fått rida, underbart mysigt väder med sol. Men varmt. Hästen jag fick rida hette Tali och var travare av något slag. Det var underbart att galoppera på stranden, dessutom var det en mjuk galopp!
Sanden var mjuk och lätt att rida på, så det var inga problem. Hästarna var lite pigga på hemmåt vägen men var lätta att hantera, ialla fall hästen jag red. Det var inte så farligt mycket folk på stranden, dock var det många som var uppe och gick så det fick bli lite slalom. (:

OBS: Inte jag på bilden (:

Solig dag!

Idag så gick vi klockan 10.00 till en lietn hamn vid hotellet, där vi klev på en liten båt. Precis när vi skulle kliva på dök på vänner upp i från ett närliggande hotell och åkta med en sväng. Det var underbart vackert att se runt lite på den gröna naturen. Vi fick även se hotellet som vi skulle ha bott på, men detta har jag inte nämnt innan. Vårat hotell som vi skulle ha bott på har renoverats, men var inte klart så det har inte öppnat ännu. Därför fick vi bo på ett annat hotell, det som vi bor på nu  (: Lite längre ifrån stranden, men fortfarande underbart.
Här är lite bilder ifrån rundturen på båten:
...

Vid klockan 17.00 var vi och åkte en liten "Shuttle-buss" till stan och köpte lite godis och läsk till "Jaccuzzi partyt" till senare på eftermiddagen. Då var vi sammanlagt 22 personer som skulle ned till Tonys och äta lite kvälls mat. Bossens fru fyllde år, så vi sjöng en grattis sång och gav henne ett doftask (ungefär) som present, vi är ju ändå stamkunder där ^^
Nu ska jag sova, imorgon ska vi upp 07.00 och göra oss i ordning för att rida på stranden! Kramar!

Marknad och sen kväll.

Nu är klockan ca. 23.00 och vi har percis kommit hem ifrån en resturang vid namn Tonys, där vi åt lite sen kvällsmat. Det var skönt med lite mat i magen efter 3 timmars shopping på "Week-end market" vid Phuket Town. Vi har handlat en massor, bland annat 1 väska, en thailänks morgonrock, 6st linnen, 3 st jeans, 3 st strech-byxor och en klocka!
Men nu ska vi sova, ska EV upp vid klockan 05:30 imorgon (Thailänks tid) och gå till ett Buddah tempel och vara där en heldag. (:
Sov gott!

Skön kväll.

Igår kväll var vi och åt mat på en resturang vid stranden med hela släkten, maten var riktigt god och dessutom så hade vi ju ett födelsedagsbarn också! (: Grattis!
Det var tidvatten, så vattnet gick högt vid stranden och så fick vi se några mysiga fyverkerier på köpet i en massa olika färger och former i den mysiga och mörka kvällningen. Får nog skriva lite mer sen, nu är jag hungrig. Tyvärr så har jag inga bilder, eftersom att jag glömde minneskortet i datorn igår. Men fick låna en Canon av en god vän, så några bilder knäppte jag! ;D

Resans höjdpunkt!

Idag var resans höjdpunkt! Först så gick vi upp och åt frukost kvart över sex, sedan var det avfärd emot hamnen vid sju. Sedan åkte vid till en fantastisk Ö som heter "Panakk", där vi fixk stanna en kortis och ta en massa kort och så skulle det finnas fladdermöss där, men vi såg inga. Resan dit var otroligt skumpig men det gick fort, ca. 75 km/h.
Vi var 19 personer på båtresan och alla var taggade för en underbar dag i Thailand. Efter en stunds åkande ifrån Ön, så for vi vidare emot James Bond Ön "Hong-Lagun", den ön var med i James Bond filmen nummer två, vilket var otroligt fint. Där fick vi en 40 minuters paus och vi fick hoppa i. Vattnet var salt, klart och helt otroligt skönt.

Efter 40 minuter hoppade vi ombord igen och åkte vidare till Ön "James Bond Island", där vi var en bra stund och gick på en liten marknad som fanns på ön och fotade lite. Denna Ö var med när dem spelade in den första filmen om James och är den mest kända.

Efter tre kvart så gick vi tillbaka till båten, iväg mot Taluha. Väl där skulle vi stiga av båten och sedan hoppa ned i en kanot på ca. 2 - 3 personer + en guide. Där kanotade vi runt lite gran i ca. 45 minuter och det var otroligt vacker miljö och dofter. Vi såg en manet och en massa underbara stenar/klippor i olika färger (grön, röd, gul, grå) där växter slingrade sig ned och in emellan springor. (Mera kommer inom kort)

Vid Panyee fick vi gå in på en resturang och äta lite mat. Det var en muslimsk ö och det fanns två st örnar som man för någon slant kunde på ha på arm, axel och/eller huvudet. Örnarna var riktigt maffiga. Vid resturangen fanns det en liten markad men många sälja som klev runt efter en. Dem kom med förslag, priser och nya varor. Jag köpte en "Beach"-klänning xD (Mera kommer inom kort.)

Vid Ön Cocai fick vi stanna i 2 timmar och snorkla. Vi fick en varsin liten banan av båtguiderna och matade fiskar. Vi matade dem direkt ur handen, men man fick några nafs av fiskarna på tummen. Sedan snorklade vi runt i ett korallrev och det var riktigt spännande! Korallerna var av många olika färger och storlekar, dessutom simmade det runt fiskar precis vid en och simmade nyfiket emot en. (:

Mera kommer, men sålänge så får ni se lite bilder:

Godmorgon!

Nu ska vi snart äta frukost, men hann aldrig skriva om något igår! I alla fall så var vi på stranden och badade rätt mycket, där borta såg vi även en massa hundar och hästar som jag fotade lite medans dem var på stranden. Det var en underbar himmel (: Orkar inte skriva mer nu, trött x)

copyright! (;

Slappar dag.

Idag har vi inte gjort så mycket, ganska sen frukost och sedan lite mysigt bad. Sedan beställde vi lite mat och sen så gick vi tillbaka till huset. Just nu funderar vi på vad vi ska göra (: Bye!
Här är en bild ifrån igår kväll.
Mysigt ljus på hotellet.

Får nog skriva mera imorgon, men nu så ska vi se film medans mamma är i stan <3

Härlig dag idag!

Trots att det varit en heldag i huset har det vart mysigt (: Vid klockan 19.00 (Thailänsk tid) gick vi till Lobbyn och sjöng för kungen. Efter ca 15 minuter där så gick vi till stranden och åt superläcker mat på resturangen "Tonys", där finns världens bästa servitör x) Vi var 22 st som satt vid ett enda långt bord och satt så att vi såg alla fyverkerier. Dessutom har jag ätit Bananasplit och riktigt god kyckling. Här kan ni se lite bilder:
Vi firar kungen på hotellet.
22 personer fick plats här.

Men nu ska jag sova, här klockan 00.00, precis. Godnatt! (:

En dag i huset :/

Idag har jag fått vara inne i huset hela dagen, pågrund av att jag måste vara undan solen idag. Hoppas det blir bättre snart så att jag kan ut och bada och så igen (: Men ikväll ska vi ialla fall ut och fira kungens födelse dag så vi alla ska ut och äta ^^ Det blir ett kort inlägg men har inte så mycket att skriva om, men har ialla fall sett "Unstoppable" på TV. Faktiskt en bra film (:

Film.

En superdag!

Idag har det varit en super dag! Morgonen kan du läsa lite om i tidigare inlägg. Men idag så har vi varit på marknad, i tre timmar. Jag har shoppat en bikini, snygga slim jeans, en väska och en solhatt x) Och allt har vi prutat (:
Det var spännande, dessutom har vi ätit bananpankakor med choklad på, hemskt gott ! Efter att vi varit på marknad tog vi en taxi upp till resturangen Tonys, precis vid havet och mysiga vågor och havsjud i bakgrunden. Underbar personal med rolig humor, även om jag fick fel mat änn vad jag beställda så var det perfekt! Kyckling med French Fries.
Efter ett bra tag där så tog vi en utav hotellets "Shatte-Buss" (lastbil med flak&tak) och åkte gratis tillbaka till hotellet. Man behöver inte lyfta en fot! Det tog ca. en 30 sekunder innan den kom och hämtade oss x)
Taxibussen vi åkte med.
Får skriva mera imorgon, men nu ska vi sova. Klockan är just nu snart 23.00, Thailänsk tid. Imorgon ska vi fira Thailands kung med fin resturang mat och fyverkerier. Vi kommer att vara 22 personer (släkten) som firar tillsammans. Godnatt!

Sol och bad

Solen skiner väldigt strakt, men svagt, vilket gjorde att jag underskattade solen. De tar ganska mycket på krafterna. När man badar i saltvatten blir man väldigt lätt och bara flyter med, men när man går upp ur vattnet så känns man jättetung och det blir snabbt ganska jobbigt efter att ha varit i vattnet ett bra tag. Vågorna är helt otroliga, höga och man kan bara följa med. Ialla fall innan de välter över en x)

mera kommer sen. Nu ska vi ut på marknad ^^

tropiskt regn, regn, regn

Just nu har det regnat hela morgonen, så det blir lite klurigt att gå och bada. Men solen skulle komma fram runt 10.00. Vi ska snart äta frukost och just nu sitter vi och smakar på olika Thailänska känfrukter ifrån rummet (: Men nu är det så att jag är i Thailand! Inget mer datasittande här inte, men kanske då och då. Jag har lagt mig tidigt varje kväll, och därför haft tid med datorn. Men nu ska det inte bli så mycket mer ;)
Kramar!

Ny dag

Idag ska vi snart äta frukost, och sedan till stranden. Hann inte skriva så mycket igår, så skriver nu (: Dem har väldigt speciell mat här uppe, mycket friterat, stekt och kryddat. Maten är mycket stark, med smakrik. Här är en liten bild på stranden vi badar vid:

Hotellets egna strand.

Men som du kanske har märkt är det inte speciellt mkt hästfoton ännu, som är bloggens inriktning, men det kommer nog snart! ^^

Godkväll

Här är klockan just nu ca. 20:30. Sedan klockan 15.00 (Thailänsk tid) har det regnat och varit extremt soligt, som tur var har jag inte bränt mig. Men jag är nog lite allergisk emot solkräm ;/ Så kan inte ha på så stark solkräm som behövs, vilket kan resultera bränna. Däremot har jag fått lite färg ^^
Imorse fick vi se en elefant och gå fram och hälsa, elefanter är verkligen speciella!

En elefant unge utanför hotellet.

Kommer nog skriva lite mera sen, men just nu ska jag se på film och greja lite på datorn (; Vi hörs!

Morgon i thailand

Nu är klockan 8 här i Thailand, och vi ska snart gå och äta frukost. Har FRUKTANSVÄRT ont i ryggen, förmodligen efter flygresan som det sedan byggt på. Igår kväll var vi förresten även och badade vid solnedgången, tog dock inga kort eftersom att jag inte ville blöta ned kameran (;
Änn så länge har vi inte varit vid stranden, men idag ska vi ev bada där och runt 10 ska vi se (och ev rida) elefanter! (:
Kramar.

Thailand

Har tyvärr inte hunnit skriva, något idag. Här är klockan nu egentligen 3 på kvällen, men har svårt att sova pga tidsändringen. Jadu, vart kan man börja. Flygresan var helt OK, lite svårt att sova pga lite trånga säten, men grymt bra med TV i stolarna framför.
I alla fall, det första jag slogs av när vi klev ut ur planet var den extreamt fuktiga luften och värmen. Men flyplats personalen välkommnade oss vänligt och skickade oss vidare till passkontrollen.
Väl på bussen (som skjutsar runt till hotellen) sa dem att det var problem på vårat hotell, att renoveringen och bygget inte var klart. Men så sa dem att vi skulle få bo i ett femstjärningt + hotell istället, bara 5 min ifrån stranden. Trafiken var ganska hetsig och mycket tutande ifrån busschafören!

Väl vid hotellet hade hotellpersonalen samlats utanför entrén och välkommnade oss med helande drickor, våthandukar (renlighet) och fina smyckade och mönstrade blommor.  Sedan fick var och en skjuts och en liten kort gueid tur bland alla hus och lokaler. Huset vi fick bo i var extremt fint!
Nu måste jag sova! Godnatt.

Godmorgon!

Upp och hoppa! Nu är det sista dagen här i Svergie, innan det är av utomlands. Kommer ta många bilder (; Änn så länge är det lite korta inlägg, men det löser sig nog snart. ^^ Har även precis ätit frukost och ska packa det sista och fixa lite kläder. Vi åker iväg mot stockholm 13.00, men mest orolig är jag nog för flygresan ;D Har aldrig flugit förrut och nu ska vi sitta i 14 timmar innan vi landar på vår destination, Thailand.
Ha det bra så länge.

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu